Ll. Catalana

Joc de consciència fonològica (d'una paraula a una altra)






Consciència sil·làbica i fonètica (paraula-sïl·laba-fonema)

ABECEDARI FONOLÒGIC 1 AMB PARAULA by Steven Swanson

ABECEDARI FONOLÒGIC AMB PARAULA SI by Steven Swanson

Consciència fonològica : comença per....(fonema)

Mirar el dibuix inicial del cartró, esbrinar per quina lletra comença i buscar i col·locar darrera les imatges que comencin per la mateixa lletra.
Dictat mut de paraules Els nens i nenes han de posar el número de la fitxa que fan, fer el dibuix i escriure el seu nom (aquest estarà tapat amb una cartolina), després s’ho corregeixen aixecant la cartolina.

Lectura i consciència sil·làbica amb paraules de la tardor





Vocabulari d'activitats quotidianes (làmines)


Treball de seqüències.
























NOVES LÀMINES FONÒLOGIQUES PER TREBALLAR LES RIMES

 ACTIVITATS que es poden realitzar (segur que en trobareu moltes d’altres):
  • Un JOC DE RIMES: descobrir la paraula que no rima d’entre una sèrie d’imatges.
  • Un MEMORY DE RIMES on els alumnes, cal que busquin aquelles paraules que acaben de la mateixa manera. Segons el nivell, es poden realitzar noves activitats com escriure o dir oralment una frase que contingui les dues paraules que rimen, buscar noves paraules que rimin amb les parelles formades, fer rodolins…
  • JOC D’APARELLAR LES IMATGES QUE RIMIN IGUAL: es retallen totes les imatges i s’aparellen les imatges que rimin igual.


La llegenda de Sant Jordi: escriu o explica les bafarades.
Activitats variades de llenguatge (català) per a treballar a la diada de Sant Jordi.
Escriptura (anàlisi fonològic)
Lectura de paraules amb oposicions fonològiques
Domino Sant Jordi (paraula-imatge)
Domino Sant Jordi (paraula-imatge)

 CONSCIÈNCIA FONOLÒGICA. SANT JORDI.

Comprensio Llegenda Sant Jordi
Confegir paraules agrupades per temes: fruites, verdures, objectes, joguines, roba...


Lectura de paraules agrupades per temes: fruites, verdures, objectes, joguines, roba




 Consciència fonològica




 Lectura eficaç




Completar i pintar dibuixos llegint les instruccions

































Troba la paraula amagada





I ara què faig?Ara..., pots llegir contes, i en pots escriure!





Entrena't per llegir 











Material per ajudar a organitzar i estructurar una frase correctament a través de material manipulatiu i visual. Planificació mental prèvia a la frase escrita.
Recurs composat de diferents targetes amb imatges i noms col·locades per separat amb la intenció que l'alumne/a pugui triar la que més li convingui per a construir una frase coherent i estructurada.
Material: 
  • Imatges: a sobre el nom de les accions en infinitiu per tal de facilitar-ne el reconeixement.
  • Targetes: determinants, subjectes (singular i plural), verbs, complements…
  • 2 llibretes amb l'estructura: adverbi de temps+article+nom+verb
  • 1 llibreta amb tres complements: nombre, objecte i color. Afegida al costat de les dues llibretes anteriors poden allargar la frase
       A les imatges d'accions és útil afegir el nom dels verbs SER i ESTAR, ja que són dos   verbs que s'utilitzen molt sovint.
Diferents APLICACIONS DIDÀCTIQUES: 
  • llegir una frase escrita i seguidament confegir -la amb una o dues llibretes (en funció dels complements)
  • confegir una frase i després llegir-la en veu alta o escriure-la
  • escoltar una frase o llegir-la i confegir a partir de les imatges
  • a partir de dos o tres elements confegir una frase afegint i buscant nous elements al darrera, al mig o al davant
  • presentar-li una frase escrita en singular i que la confegeixi en plural
  • presentar-li una frase escrita en present i que canvii el temps verbal
  • …. Us convidem a afegir altres aplicacions que descobriu








I …el millor de tot, aquí teniu el material imprimible mitjançant el qual podeu accedir a totes les imatges i targetes per a construir les tres llibretes. Podeu escollir les imatges que vulgueu i adaptar l'activitat en funció de les necessitats de l'alumnat.


Material amb" lletra de pal"






Material amb" lletra de pal"




Material en castellà (lletra de pal)










Troba els errors en els contes populars
En aquests contes populars s'hi "amaguen" diferents errors que l'alumnat ha de trobar mentre els llegeixen. 

Els contes:

  • Les set cabretes i el llop.
  • En patufet.
  • La caputxeta vermella.
  • Els tres porquets. 


Les versions originals dels contes estan extretes del recull de contes “HI HAVIA UNA VEGADA…ELS CONTES DE SEMPRE” d’Eumo Editorial.

Aquí hi podreu trobar els següents documents: 

  1. Versió original dels contes.
  2. Els contes amb els errors a localitzar i marcar encerclant o subratllant les paraules “intruses”.
  3. El solucionari amb les paraules instruses marcades per tal que l’alumne/a pugui corregir el seu treball (es pot projectar per tal potenciar l’autocorrecció dels alumnes).
  4. Una graella on els alumnes han d’escriure la paraula intrusa que ha trobat junt amb la paraula que hauria d’haver estat escrita al seu lloc.





CONTE DE'N PATUFET



EL CONTE DE LA CAPUTXETA VERMELLA




EL CONTE DELS TRES PORQUETS



Troba les frases incorrectes




TROBA LES LLETRES PERDUDES








Treball de rimes (consciència fonològica)







Lectures: de la frase al text.



J

Jocs de llegua oral i vocabulari, dinàmiques de convivència.

 

El mercat (vocabulari, paraules, frases, diàlegs i textos)




Pictotraductor
Imatges d'accions
Petits textos de comprensió lectora per a educació infantil i cicle inicial
Lectura i comprensió (verbal i escrita) amb personatges de dibuixos animats
Jocs per a l'aprenentatge del català oral per a nouvinguts


Material de consciència fonològica


 Adaptació a l'Scratch a partir del material " Racons de llengua: Consciència Fonològica , sil.àbic i rimes"


243137127-Oposicions-fonologiques-doc.doc by Steven Swanson   

Veig veig....


Activitat clic consciència fonològica
Jocs de consciència fonològica (Xtec)


Aquest text forma part de la llicència d’estudis del Departament d’Ensenyament: “La consciència de la lectura en el nen sord: cal saber “parlar” per poder llegir?

Enriqueta Garriga Ferriol

Curs 2002-2003


Ho podeu trobar també a



Activitats per desenvolupar la consciència fonològica a l’educació infantil. Per poder parlar i llegir bé, els infants han de tenir consciència que el llenguatge es compon de petits sons que es corresponen amb les grafies del llenguatge escrit. Presentació
Jocs d'escoltar
Rimes
Paraules i frases
Consciència de síl·laba
Sons inicials i finals
Fonemes
Introducció a les lletres i a lletrejar





Làmines de llenguatge per treballar...consciència fonològica, escriptura de paraules, generar conversa, treballar els sentiments...



  1. Instruccions i activitats per utilitzar les làmines de dibuixos.
  2. Làmines de dibuixos del bloc Orientación Andújar.
  3. Graelles de comprensió de frases seguint el joc del “Veig Veig” utilitzant les làmines: fitxes d’afirmacions.

























Mr Potato i els seus accessoris.



Consciència fonològica: canvi de fonema


 
Llegeix i escriu


TREBALL DE LECTOESCRIPTURA CONFEGINT I LLETREJANT
NOUS MATERIALS PER TREBALLAR LA CONSCIÈNCIA FONOLÒGICA Els alumnes poden escriure la paraula corresponent a unes determinades imatges classificades en centres d’interès (escola, fruites, joguines i Nadal) o bé poden retallar les lletres i enganxar-les per confeccionar ells mateixos les paraules dels dibuixos.
CONFEGIM PARAULES AMB MODEL AUTOCORRECTIU

Cartrons de treball amb una imatge, el seu nom amb dos tipus de lletra i l’espai on confegir la paraula. D’aquesta manera es pot plastificar i utilitzar-lo confegint el nom amb lletres mòbils. 

Dibuixos i paraules que contenen el dígraf “LL”  







Dibuixos i paraules amb la lletra G





Dibuixos i paraules amb la lletra M





Lectoescriptura: la carta als reis


TREBALLEM LA CONSCICÈNCIA FONOLÒGICA: CANVI DE LLETRA…CANVI DE PARAULA
 



QUIN FONEMA HA CANVIAT? JUGA A DESCOBRIR-HO!



 




















Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada